اولین رویداد استارت آپ ویکند سلامت الکترونیک دانشکده مجازی

تاکید دکتر کاویانی بر کاربردی کردن سلامت الکترونیک به عنوان  کلیدی برای کاهش مسائل و چالش های نظام سلامت کشور

دانشکده مجازی در راستای برگزاری اولین رویداد استارت آپ ویکند سلامت الکترونیک با دکتر احمد کاویانی رییس دانشکده مجازی و استاد گروه جراحی بیمارستان امام خمینی در خصوص برگزاری اولین استارت آپ ویکند سلامت الکترونیکی به گفتگو نشست.

به گزارش روابط عمومی دانشکده مجازی؛ دکتر احمد کاویانی رییس دانشکده مجازی و استاد گروه جراحی بیمارستان امام خمینی در خصوص برگزاری اولین استارت آپ ویکند سلامت الکترونیکی گفت:  استارت آپ ویکند یک رویداد کم نظیر در حوزه سلامت الکترونیک بوده که در دانشکده مجازی در حال انجام است. در این رویداد  قراراست به موضوعات حوزه سلامت و راه حل های مشکلات آن از طریق فضای مجازی، IT، حوزه های الکترونیک و سلامت الکترونیکی بپردازیم. هدف اصلی ما پیدا کردن راه حل و ایجاد فضای کارآفرینی در حوزه سلامت الکترونیکی  است. در این رویداد بسیاری از ارکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی کشور همراهی کردند که  از جمله می توان به حوزه ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی دانشگاه و سایر حوزه هایی که در دانشگاه به این موضوع اهتمام دارند از جمله بیمارستان ها و کسانی که بیشتر درگیر کار مستقیم حوزه سلامت هستند؛ اشاره کرد. انشاالله بتوانیم از این منظر یک رویداد جذاب و با نشاط را رقم بزنیم و ماحصل این کار را به بازار حوزه سلامت عرضه کنیم. 
وی افزود: تصور من این است که هدف گزاری ما یک مجموعه پیشنهاد برای سیاست گزاران حوزه سلامت نیست؛ بلکه کارهای عملی و کاربردی برای حل مسائل حوزه سلامت است. 
رییس دانشکده مجازی در خصوص ضرورت سلامت الکترونیک در صنعت سلامت گفت: مخاطبین ما از افرادی که بخواهند سیاستی تدوین کنند یا شعاری بدهند، نیستند. بلکه صنعت سلامت است و فکر می کنم سلامت الکترونیک باید مشکلات حوزه سلامت را برطرف کند و ما سعی میکنیم این اتفاق رخ دهد. مثال های زیادی وجود دارد مثلا در حوزه حمل و نقل پدیده هایی مثل تاکسی های اینترنتی در این حوزه مشکلات زیادی را حل کرده است. در حوزه سلامت جای این موضوعات خالی است که بخش خصوصی و دولتی باید با دیده ی  کارآفرینی به آن نگاه کنند تا صنعت سلامت کشور را رونق دهند. منفعت و سود این رونق برای مردم است که باید از این حوزه استفاده کنند. 
 وی اشاره کرد: باید اولین قدم ما پیدا کردن مشکل، دومین قدم حل مسئله و سومین قدم کارآفرینی و تجاری سازی راه حل های بدست آمده باشد. امیدوارم در این رویداد بتوانیم این مسیر را به خوبی دنبال کنیم. 
دکتر کاویانی در خصوص نقش دانشکده مجازی در این رویداد خاطرنشان کرد: در دانشکده مجازی هدف و نگاه ما عمل گرایانه است و می خواهیم گره ای را باز کرده و کارآفرینی برای مشکلات حوزه سلامت ایجاد کنیم. در این دانشکده سه مجموعه گروه سلامت الکترونیک، گروه و معاونت مجازی سازی هستند که ماموریت آنها حل همین مشکلات است. در واقع لازم است برای نهایی کردن ایده های افراد در این زمینه یک رابط و واسطه ای وجود داشته باشد و دانشکده مجازی بیشترین کمکی را که می تواند انجام دهد نقش حلقه ی واسط است تا حلقه ی مفقود شده ی زنجیره را پیدا کرده و کامل کند. اگر بتوانیم ایده خلاقانه را بگیریم و پرورش دهیم و با مشکلات و مسایل نظام سلامت تطبیق دهیم  به رسالت خود عمل کرده ایم.
رییس دانشکده مجازی عنوان کرد: حتی اگر یک ایده از استارت آپ ویکند سلامت الکترونیک با موضوع سلامت اجرایی شود، ما به هدف خود رسیده ایم. 
وی اظهار داشت: این رویداد تا کنون مورد استقبال خوب و زیاد همه مخاطبین قرار گرفته است. تعداد ثبت نام ها زیاد بوده و از همه حوزه ها بویژه مهندسین IT تا اساتید دانشگاه های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی؛ افراد شاغل در بخش های خصوصی و غیر خصوصی فعال بوده است. 
دکتر کاویانی در خصوص چالش های نظام سلامت گفت: در زمینه محورهای استارت آپ سعی کردیم جهت دهی خاصی برای ذهن افراد ایجاد نکنیم تا سقف پرواز ایده ها بی نهایت باشد. بنابراین در حوزه سلامت الکترونیک هر ایده ای خوب و قابل بررسی است. اما می توان برای مشکلات و چالش های این حوزه ایده پردازی کرد. به عنوان مثال آیا در حوزه الکترونیک و با استفاده از ابزار و دانش الکترونیک می توان موضوع ثبت پرونده ها را در کشور حل کنیم؟ ما  در این موضوع عقب هستیم. اولین سود این امر برای بیمار است. در حال حاضر راه حل های مقطعی و کوچک وجود دارد ولی راه حل جامع، کامل و ملی وجود ندارد. با وجود اقدامات متعدد اما راه کاربردی وجود ندارد. چالش دیگر بحث پیدا کردن یک پزشک متخصص و تعیین وقت در بخش دولتی و خصوصی است که  مشکلات متعددی در این زمینه  وجود دارد. طبیعتا حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک می تواند راه حل مناسبی را در اختیار قرار دهد. آیا در کشور ما راه حل جامع شکل گرفته است؟ با حل این چالش دغدغه وقت گرفتن از بیمار کاهش می یابد. 
از دیگر مشکلات موجود، عدالت در ارائه ی خدمات سلامت است. بیماری در یک شهر بزرگ پیوند کلیه می شود و به شهر خودش برمی گردد؛ بعد از یک دوره مجدد باید معاینه شود. گاهی برای یک کار کوچک باید مسافت زیادی را طی کند. آیا این ها را می توان  با الکترونیک و تله مدیسین حل کرد؟ ایا در کشور ما انجام شده است؟ مورد موفقی وجوددارد؟ 
وی افزود: موضوعات زیادی وجود دارد که هر کدام می تواند دست مایه ی افراد خلاق قرار گیرد تا ایده ها را بیاورند.  شرط اصلی ما این است که ایده ها فضایی نبوده و کاربردی باشد. هدف ما نوشتن کتاب و مقاله نیست و امیدواریم حتی شده یک مشکل! فقط یک مشکل حل شود! کافی است. رویکرد ما حل مسئله است. 
دکتر کاویانی در پایان و در توصیه به مدیران گفت: به عنوان یک پزشک از همکاران خودم در حوزه های مختلف نظام سلامت درخواست دارم موضوع سلامت الکترونیک را جدی بگیرند، موضوعی است که با استفاده از آن می توان بسیاری از مشکلات بزرگ را با راه حل های کوچک پیش برد.  
 

فیلم خوش آمدگویی دکتر کاویانی رییس دانشکده مجازی و استاد گروه جراحی بیمارستان امام خمینی(ره)  به مخاطبان اولین استارت آپ ویکند سلامت الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران  را اینجا مشاهده کنید

گروه خبری: سیده کاملیا داودزاده - الهام حق شناس

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

چرا باید برای همچین خبری که در حوزه مجازی است، از عکس های ایشون هنگام جراحی و با لباس جراحی استفاده بشه؟ تاثیرگذاری بیشتری داره اگه ببینیم یک جراح، رییس دانشکده مجازیه یا برگزارکننده کنگره مرتبط به فناوریه؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

در متن خبر ارتباط بین گروه های اموزشی و بالینی و فناوری ذکر شده و این رویداد استارت آپ نقطه مشترک بین گروه های سلامت و بالینی و فناوری خواهد بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران باید در تلفیق علوم بالینی و فناوری پیشرو باشد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *